Website kleuren kiezen is voor veel ondernemers een lastige opgave. Je wilt natuurlijk een effectief kleurenschema op je website, maar slimme kleurencombinaties maken is nog niet heel eenvoudig. De kleuren moeten niet alleen goed bij je nieuwe bedrijf passen, maar moeten vooral ook je doelgroep aanspreken. Het kleurenschema van je website bepaalt voor een deel het succes van je website. Hoe vind je nu mooie kleurencombinaties voor je website die bij jou, je doelgroep én je branche passen?
Inhoudsopgave
De kleuren van je website bepalen
In de regel is het zo dat je de kleuren van je website gaat bepalen wanneer je ook je huisstijl kleuren gaat bepalen. Over het algemeen wordt de kleurkeuze voor je website namelijk direct gebaseerd op de kleurkeuze voor je huisstijl. Je hebt dus eerst een huisstijl nodig en daarna kun je, op basis van je huisstijl, je website kleuren kiezen. Eerder hebben wij een blog geschreven over de psychologische invloed van kleuren. Het is goed om je hierdoor te laten inspireren als je de huisstijl gaat bepalen.
Mooie kleurencombinaties op je website
Kleurencombinaties maken heeft de nodige aandacht nodig. Waarom? Omdat er heel veel kleuren zijn die hand in hand gaan, maar er zijn ook heel veel kleuren die elkaar als het ware afstoten. Ze ‘vloeken’. Wanneer kleuren vloeken op je website, dan gaat dit ten koste van de professionaliteit. De kleurkeuze voor je website is daarom extra belangrijk als je meerdere kleuren wilt gebruiken.
Ga je je website kleuren kiezen, doe dit dan op basis van mooie kleurencombinaties voor een website. Ga niet direct uit van je eigen smaak. Oranje en roze gaan bijvoorbeeld niet heel fijn samen, in de meeste gevallen. Zalmroze en okergeel zijn twee tinten die ook niet goed combineren. Je kunt de kleurencirkel van Itten ook gebruiken ter inspiratie om goede kleurencombinaties te maken.
Bewust je website kleuren kiezen
De website kleuren kiezen moet je om meerdere redenen heel bewust doen. Natuurlijk is het heel verleidelijk om het kleurenschema van je website en je huisstijl kleuren te bepalen op basis van jouw persoonlijke smaak. Dit hoeft niet de beste keuze te zijn voor je bedrijf. Hieronder vind je 5 belangrijke redenen om veel aandacht te besteden aan de kleurkeuze voor je website.
1. Bezoekers vasthouden of wegjagen
Online bezoekers hebben gemiddeld 90 seconden nodig om een conclusie te trekken over een dienst of een product. Na deze anderhalve minuut weten zij of zij het product of de dienst willen afnemen van de betreffende website of niet. Dit is heel kort.
Het is veel te kort om bijvoorbeeld content te lezen. Het is namelijk zo dat gemiddeld 79 procent van alle online bezoekers deze eerste evaluatie baseert op het kleurenschema van de website. Rustige, aangename en mooie kleurencombinaties op de website kunnen mensen dus vasthouden. Zij moedigen aan om verder te kijken. Een slecht kleurenschema op de website kan mensen letterlijk binnen twee minuten wegjagen.
2. Opbouwen van bekendheid
De kleurkeuze voor je website is ook belangrijk voor het opbouwen van bekendheid. Je wilt dat jouw merk en jouw bedrijf uiteindelijk herkend worden. In het begin is dit lastig, maar je naamsbekendheid kan snel groeien.
Onderzoek heeft uitgewezen dat 80 procent van de naamsbekendheid kan worden toegeschreven aan de psychologie van kleuren. In dit geval geldt dit voor de kleurkeuze voor je website. Als wij jou een groot vlak in een dieprode kleur laten zien met een okergele cirkel in het midden, dan denk je waarschijnlijk aan McDonald’s. Je hebt de ‘M’ hier niet eens meer voor nodig.
3. Waarde geven aan je dienst of product
Website kleuren kiezen is ook belangrijk voor het geven van waarde aan je product of je dienst. Het kleurenschema van je website kan je product of dienst waarde geven, maar kan ook waarde wegnemen.
De gekozen kleurencombinatie weerspiegelt het product of de dienst voor de online bezoeker. Zo maak je je product of dienst elegant, intrigerend of interessant met de juiste kleurencombinaties op je website. Met de verkeerde kleurkeuze op je website kun je je product of dienst letterlijk afschuwelijk maken.
4. Het juiste publiek aantrekken en vasthouden
Om te kunnen verkopen heb je het juiste publiek nodig. Dit publiek krijg je niet zomaar. Je moet je doelgroep aantrekken en vasthouden. Als mensen uit jouw doelgroep op je website komen, dan moeten zij direct ‘gepakt’ worden door het kleurenschema van de website.
Je kunt rekening houden met hoe jouw doelgroep reageert op bepaalde kleuren. Blauw, groen en zwart zitten in een kleurencombinatie die met name mannen aanspreekt. Blauw, groen en paars vormen een kleurencombinatie die vooral bij vrouwen een positieve reactie opwekt. Eén kleur in de combinatie kan dus al het verschil maken.
5. De conversie verhogen
Kleur kan helpen om de conversie te verhogen. Het is bijvoorbeeld niet voor niets dat je op veel websites een call to action ziet staan in een contrasterende kleur. Dit zijn websites van ondernemers die goed begrijpen hoe belangrijk kleurkeuze op de website is. Probeer hier dus rekening mee te houden.
En nu? De website kleuren kiezen!
Het kiezen van de kleuren voor je website is één van de eerste taken als je een website gaat starten. Een zakelijke website heeft een sterk kleurenschema nodig. Maak het niet te druk. Kies voor mooie kleurencombinaties op je website van verschillende kleuren of combineer meerdere tinten van dezelfde kleur met elkaar.
De bovenstaande informatie en tips maken het (hopelijk) makkelijker om de meest effectieve website kleuren te kiezen. Succes!
- De betovering van gold plated oorbellen - 14 oktober 2024
- Gold plated oorbellen: De perfecte mix van luxe en betaalbaarheid - 7 oktober 2024
- Geef je outfit een feestelijke boost met kerst oorbellen - 7 oktober 2024