Klanttevredenheid verhogen? 7 makkelijke tips!

Kees Lamper

Klanttevredenheid verhogen; als het kan, dan moet je het doen! Uiteindelijk kan de klanttevredenheid eigenlijk altijd nog wel worden verhoogd. Bedrijven die geen klachten ontvangen denken vaak dat de klanttevredenheid 100% is, maar is dit wel echt zo?

Je kunt dit niet alleen vaststellen op basis van het feit dat er geen klachten binnenkomen. Komen klanten wel terug, bijvoorbeeld? Niet iedere ontevreden klant legt een klacht bij je neer, maar als een klant niet terugkomt, zegt dit dan niet eigenlijk ook iets over de klanttevredenheid?

De klanttevredenheid verhogen voor meer succes

Een optimale klanttevredenheid vergroot je succes. Meer succes staat weer gelijk aan meer omzet. Uiteindelijk is je bedrijf afhankelijk van je klanten. Zij kunnen je bedrijf laten groeien, maar zij hebben ook het vermogen om je bedrijf om zeep te helpen. Juist daarom is aandacht voor de klanttevredenheid zo belangrijk. Wij geven je 7 makkelijke tips om de klanttevredenheid te verhogen.

Klanttevredenheid analyseren

Om je klanttevredenheid effectief te kunnen verbeteren is het nodig om eerst te weten te komen waar je nu nog stukjes klanttevredenheid laat liggen. Analyseer de huidige klanttevredenheid, bijvoorbeeld door beoordelingen op beoordelingssites goed door te nemen en door goed te luisteren naar wat klanten tegen je zeggen. Als je weet waar jij steekjes laat vallen, dan weet je ook hoe je je klanttevredenheid kunt verhogen.

Loyaliteit belonen

Veel bedrijven maken dezelfde ‘fout’. Zij belonen nieuwe klanten met kortingen, acties, cadeautjes en andere extraatjes. Fantastisch om nieuwe klanten aan te trekken natuurlijk, maar hoe zit het met bestaande klanten? Als het om klanttevredenheid gaat, dan moet je eerder bij je bestaande klanten zijn dan bij je nieuwe klanten. Je kunt de klanttevredenheid verhogen door loyaliteit te belonen.

Menselijkheid

Het tonen van menselijkheid op de momenten waarop dat echt nodig is kan de klanttevredenheid enorm verhogen. Uiteraard zijn er altijd grenzen, maar soms is het nodig om met de klant mee te bewegen. Laatst moesten wij een factuur voldoen aan een onderneming en precies op dat moment bleek de e-reader kapot. Wij hebben contact opgenomen met het bedrijf en de situatie uitgelegd. Het bedrijf vond het geen probleem dat de factuur een paar dagen later betaald zou worden. Er werd een notitie van gemaakt en de betaling is 5 dagen later verricht. Dat noemen wij menselijkheid en dat waarderen wij als klant!

Menselijkheid zorgt niet alleen voor een hogere klanttevredenheid, maar ook voor meer waardering. Zo ontvingen wij vorige week een leuke kaart met een DinerCadeau van onze klant als blijk van waardering voor onze ‘menselijkheid’.

Afspraken en beloften

Kom je afspraken na en houd je aan de beloften die je doet! Dit klinkt heel simpel, maar in de praktijk lijken sommige bedrijven hier toch wat moeite mee te hebben. Dit is jammer, want als je je niet goed aan afspraken houdt of je komt je beloften niet (helemaal) na, dan gaat dit zwaar ten koste van de klanttevredenheid. Je kunt de klanttevredenheid dus al verhogen door je gewoon te houden aan afspraken en beloften.

Nette klachtenafhandeling

Klachten zijn nooit leuk. Daar bestaat geen twijfel over. Als je te maken krijgt met een klacht, dan is het belangrijk om je te bedenken dat deze klacht helemaal geen negatieve invloed hoeft te hebben op de klanttevredenheid. Waar mensen werken worden fouten gemaakt, nietwaar? Veel klanten begrijpen dit ook en zullen je de fout dan ook lang niet altijd heel erg kwalijk nemen.

Een klacht kan de klanttevredenheid zelfs verhogen, als je het maar goed aanpakt. De klachtenafhandeling zegt namelijk alles over hoe jij met je klanten omgaat. Laat je de klacht links liggen en los je het niet op? Dan gaat dit ten koste van je klanttevredenheid. Ga je er juist direct mee aan de slag en bied je een (meer dan) goede oplossing? Dan kan de klanttevredenheid worden verhoogd.

Interesse tonen

Verkopen, verkopen, verkopen.. Natuurlijk wil je uiteindelijk altijd iets verkopen aan je klant, maar kan het echt kwaad om gewoon eens wat persoonlijke aandacht te besteden aan je klant? Het is niet de bedoeling dat je eerst een uur een theekransje gaat houden met een klant, maar je kunt best even een persoonlijk gesprekje voeren of zomaar eens vragen hoe het eigenlijk gaat.

Persoonlijke aandacht is belangrijk. Toon interesse in je klanten en in wat voor hen belangrijk is. Daar scoor je tevredenheidspunten mee.

Extraatjes

Extraatjes zijn natuurlijk altijd leuk. Verras je klanten eens met iets extra’s. Geef iets leuks cadeau of lever een extra service zonder hier een bedrag voor in rekening te brengen.

Geef je klanten het gevoel dat zij bijzonder zijn, want uiteindelijk zijn zij dat ook. Zonder klanten zou jouw bedrijf niet bestaan. Laat zien dat je jouw klanten waardeert door ze af en toe eens te belonen met iets extra’s.

Kees Lamper