Filmpjes maken voor YouTube is natuurlijk helemaal ‘hot’ tegenwoordig. Logisch, want het bereik is groot. Dan moet je er wel voor zorgen dat je indruk maakt. Je moet video’s maken die aanspreken, of je ze nu maakt voor de doelgroep van je bedrijf of om je leven te delen met je vrienden. Als je veel views wilt – en dat wil je natuurlijk – dan moet je slimme filmpjes maken voor YouTube. Dat betekent dat je met diverse zaken rekening moet houden.
Inhoudsopgave
Met deze tips kun jij een goede video maken!
Het is voor velen niet zo eenvoudig om goede filmpjes te maken voor YouTube. Er wordt al snel gezegd dat je een professionele camera nodig hebt om een effectieve video te maken voor je bedrijf. Niets is minder waar, want er zijn ook andere – veel goedkopere – oplossingen om hoogwaardige filmpjes te maken. Hieronder vind je 7 praktische tips voor als jij sterke video’s wilt maken voor YouTube (of andere doeleinden).
1. Een video maken met een clip-on lens op je smartphone
Zoals we hierboven al aan hebben gegeven is het tegenwoordig echt niet meer nodig om een video te maken met een dure camera om een hoge kwaliteit te krijgen. Voor een klein bedrag koop je een clip-on lens. Als je het direct goed aanpakt, dan kies je voor een 3-in-1 clip-on lens. Bij Bol.com kun je deze al kopen voor maar een tientje.
Je hebt dan een macro lens, een groothoeklens en een fisheye lens in één. Natuurlijk kun je ze bij meerdere winkels kopen / bestellen. Deze clip-on lenzen zijn geschikt voor op iedere smartphone en tablet. Je zet de lens gewoon op de lens van je toestel en de kwaliteit schiet omhoog. Zo kun je haarscherpe filmpjes maken met je eigen smartphone of tablet.
2. Je filmpjes maken op de juiste locatie(s)
Het is goed om je video te maken op een locatie die goed past bij het onderwerp van je filmpje. Een blog met een relevante rechtenvrije foto doet het veel beter dan een blog met een irrelevante foto of helemaal geen foto. Dit geldt ook voor een video. De omgeving moet bij het onderwerp passen.
Filmpjes maken in je magazijn is uitstekend als je het over het opslagproces wilt hebben of een kijkje achter de schermen wilt bieden. Deze locatie is wat minder geschikt wanneer je het wilt hebben over de voordelen van je product of bijvoorbeeld je productieproces. Kies dus altijd de juiste locaties om je filmpjes te maken.
3. Een goede voorbereiding is het halve werk
Een sterke bedrijfsfilm wordt nu eenmaal niet in een paar minuten gemaakt. Er gaat een hele voorbereiding aan vooraf. Plan goed wat je wilt gaan bespreken in je video en bedenk je of dit niet te veel is.
Een teveel aan informatie doet je video geen goed. Als je voor een kwartier aan gespreksstof hebt, verdeel het dan liever over drie video’s van vijf minuten of zelfs vijf filmpjes van drie minuten. Plan je video dus goed. Bereid alles voor, zodat je eventuele nodige zaken direct bij de hand hebt. Je voorkomt zo ook dat je er tijdens het maken van de video achter komt dat er iets niet voor handen is. Je moet dan weer helemaal opnieuw beginnen.
4. De juiste personen voor in je video kiezen
Het kan heel nuttig zijn om eens wat andere personen aan het woord te laten. Meerdere bedrijven gaan tegenwoordig filmpjes maken met influencers, bijvoorbeeld. Dit kan een heel slimme zet zijn. Je kunt ook eens een video maken met een werknemer die meer kan vertellen over wat er achter de schermen gebeurt.
Bespreek de inhoud van de video vooraf uitvoerig met de persoon die in je filmpje verschijnt. Stotteren, stamelen en hakkelen is niet gewenst in een professionele video. Probeer uitsluitend filmpjes te maken met mensen die (veel) ervaring hebben met het maken van video’s of mensen die zich van nature comfortabel voelen voor de camera.
5. Gebruik geen vakjargon of straattaal
Filmpjes maken met vakjargon is niet verstandig. Maak je een video voor je vrienden, dus niet zakelijk, gebruik dan geen straattaal. Wanneer je een video met veel vakjargon maakt, dan is het risico aanwezig dat een deel van de kijkers geen idee heeft waar het over gaat.
De video wordt al weg geklikt voordat deze echt begint. In het geval van straattaal is het zo dat straattaal nogal veranderlijk is. Je wilt natuurlijk dat je video ook over een paar jaar nog goed wordt bekeken. Over een paar jaar zijn de ‘stoere’ woorden van nu al verouderd en is de video niet meer aantrekkelijk voor een aanzienlijk deel van de kijkers. Probeer ‘hippe’ woorden dus te vermijden.
6. Houd je camera niet (zelf) vast
We zien heel vaak dat mensen zelf de camera vasthouden. Een schommelend en wiebelend beeld is het resultaat. Sommige video’s zijn hierdoor letterlijk misselijkmakend, hoe goed de inhoud verder ook is. Een video maken gaat veel makkelijker als er iemand anders is om de camera vast te houden. Je hebt dan je handen vrij om je woorden te ondersteunen met gebaren.
Natuurlijk kun je ook makkelijker producten laten zien aan de kijker als je beide handen vrij hebt. Een nog betere optie is het om je camera op een standaard te plaatsen. Je weet dan zeker dat het beeld steady is en dat de kijker niet wordt gehinderd door onbedoelde camerabewegingen.
Meer over een kerkdienst streamen vind je hier.
7. Eerst veel oefenen – dan pas echt filmpjes maken
Een video maken is best spannend, zeker als je het niet eerder hebt gedaan. Zenuwen kunnen ervoor zorgen dat je je steeds verspreekt, dat je te snel praat, dat je wat houterig overkomt of bijvoorbeeld dat je nogal onhandig bezig bent.
Zorg ervoor dat je eerst gewend raakt aan de camera en dat je je volledig comfortabel voelt. Het is belangrijk dat je zo ‘echt’ mogelijk overkomt en dat lukt alleen als jij je zelfverzekerd voelt. Veel oefenen dus en daarna pas echt filmpjes maken!
- De betovering van gold plated oorbellen - 14 oktober 2024
- Gold plated oorbellen: De perfecte mix van luxe en betaalbaarheid - 7 oktober 2024
- Geef je outfit een feestelijke boost met kerst oorbellen - 7 oktober 2024